Adventin syrjästäkatsojan tarina

Kirjoitettu 15.12.2009

Adventtiaika on edennyt jo yli kolmannen adventtisunnuntain, viime sunnuntain. Päivän ja kuluvan viikon raamatullisena keskushenkilönä oli muuten mielellään sivuun jäävä Johannes Kastaja. Hänestä pidin saarnan tuomiokirkossa. Evankeliumiteksti oli pohjana (Matt. 1:2-10). Saarnan valmistelun alkuvaiheissa alkuviikosta muistin pari kuuluisaa maalausta päivän henkilöstä, toinen Leonardo da Vincin käsialaa, toinen taas Matthias Grünewaldin. Koska kirkkoon oli tulossa poikakuorolaisia laulamaan, olin päättänyt pitää saarnan lukupulpetista kirkkosalin etuosasta eli kuorista. Halusin jotakin konkreettista poikien ja meidän muidenkin silmien eteen. Grünewaldin teos löytyi internetistä ja suurensin sen A 2-kokoiseksi kuvaksi. Se oli silmiemme edessä saarnan ajan – ja messusta poistuttaessa kirkon pääoven luona nähtävissä.

Matthias Grünewald, oikeammin Mathis Gothart Nithart, eli 1400-1500 -lukujen taitteessa. Hänet luetaan nykyisin saksalaisen renessanssin tärkeimpiin taiteilijoihin. Historiallisesti siitä ei ole kovinkaan kauan, kun hänet oli totaalisesti unohdettu, jätetty syrjään. Syrjästäkatsojaksi hänet oli tehty siinäkin mielessä, että hänen teoksensakin oli pantu toisen kuuluisan aikalaisen, Albrecht Dürerin, nimiin. Nyttemmin tilanne on toinen.

Grünewaldin Johannes Kastaja on osa hänen Isenheimin luostarikirkkoa varten maalaamastaan alttarikaapista. Sunnuntain messussa me näimme kuvassa vain Johanneksen, tuon miehen, joka paljon aiemmin ja suuremmassa määrin suostui syrjästäkatsojaksi. Hän oli Jeesuksen edelläkävijä. Tälle Kuninkaalle hän raivasi tietä. Maalauksessa taiteilija on ilmaissut tämän tekemällä tuon profeetan oikeasta kädestä ja varsinkin sen etusormesta luonnottoman pitkän. Se ulottui näkemämme kuvan reunaan. Mutta emme nähneet enempää. Mitä siellä on?

Johanneksen takana näkyy ajan tavan mukaan latinaksi kirjoitettu teksti: ”Illum oportet crescere, me autem minui.” Se on: ”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi.” (Joh. 3:30). Meitä auttaa eteenpäin, kun kysymme: Kuka on ”Hän”? Jos etsit koko alttarikaappimaalauksen netistä, näet, että ”Hän” on Jeesus. Häntä Johannes, joka itse asiassa seisoo Jeesuksen ristin vierellä, sormellaan osoittaa. Ja niin osoittaa taiteilijakin.

Iloinen syrjästäkatsojan tarina. Tämän nuo miehet, profeetta ja taiteilija, halusivat meillekin kertoa: Emme selviä elämästä yksin. Siksi Vapahtaja on tullut maailmaan. Pian on hänen syntymänsä juhla. Hän on tullut, hän tulee ja on kerran tuleva kunniassaan. Nyt valmistamaan hänelle tietä!

Paimenblogisti